Zrobiłam z tego ściąge co najważniejsze, mam nadzieje, że jak ktoś zrobi z czegoś innego to się odwdzięczy ;)
Planowanie zagodpo.turystycznego:Zdaniem S.Williamsa są 3 zadasy koncepcyjne tak jakby elementy zagospo. turys.i ruchu turys. Nie wpły- wały negatywnie na środ.grog.:1.strefowanie przestrzenne,koncepcja- rozposzenia ruchu turys, ograniczenie dostępności. W Kanadzie jest 5 stref pod zzględem turys.użytkowania parków naradowych:strefa 1-tereny szczególnie chronione,strefa2-obszary nie dotknięte działalnością człowieka, strefa 3-tereny uznane za mające cechy środ.przyrod., strefa4-tereny na cele turystyczno-rekreacyjne,strefa 5-oszary na których są zlokalizowane urządzenia związane z funcjonowaniem parku narodowego. W parkach narodowych Kori Południowej:strefa ochrony przyrody,strefa ochrony środowiska,strefę osodnictwa,infrastuktury turystycznej. Strefa A-tereny zielone nie mniej niż 65%, zlokalizowane lub planowane zakłady lecznictwa uzdrowiskowego i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego, a także inne obiekty służące lecznictwu uzdrowiskowemu lub obsłudze pacjenta lub turysty.Strefa B- tereny zielone nie mniej niż 50% obejmuje obszar przyległy do strefy A i stanowiący jest otoczenie, które jest przeznaczony dla niemających negatywnego wpływu na właściwości lecznicze uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej, obiektów usługowych, turysty.Strefa C tereny zielone nie mniej niż 45%, obejmuję obszar przyległy do strefy B i stanowiący jej otoczenie oraz obszar mający wpływ na zachowanie walorów krajobrazowych i klimatycznych. Benchmarking-w latach 80 XX w., jest to proces polegający na doskonaleniu efektywności własnej organizacji poprzez identyfikowanie, analizowanie,adaptowanie i wdrażanie rozwiązań stosowanych przez najbardziej efektywne organizacje na świecie. Jest jednym z filarów organizacji uczącej się, ponieważ zachęca ludzi do podpatrywania innych i uczenia się od nich.Jest niezbędny w firmach które chcą skutecznie wdrażać zarządzania jakością bez ryzyka popełnienia błędu. Działanie etapowe:1.ustaleniu co będzie przedmiotem porównań, a także określeniu jakie informacje chce się uzyskać w wyniku porównania.2. ustaleniu jaka instytucja służy jako źródło porówna, należy również uzyskać zgodę instytucji, do której ma być porównywana firma. 3. Określeniu rodzaju i sposobów pozyskania info.4,analizie zebranych danych, wskazaniu podobieństw,róznic i przyczyn rozpieżności,5.wyprowaniu nowej propozycji rozwiązań w celu doskonalenia. Analiza otoczenia konkutnrncyjnego firmy:model 5 sił opracowany przez Portera. Wg.niego sektor zdefiniowany jako grupa firm wytwarzających wyroby zbliżone formą, zaspokajających te same potrzebny i będące względem siebie substytutami. Stan i intensywność konkurencji w otoczeniu konkurencyjnym przed.zależy od 5 pods.sił: 1.siła oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przed.sektora,2.siłą oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przed.sektora3. natężenia walki konkurencyjnej wew.sektora,4.groźby pojawienia się nowych produktów.5.nowych substytutów[2000] Marketing jest procesem do:definiowania rynków,określenia potrzeby grup konsumentów, określa wartości przedsięwzięcia zaspokajającego potrzeby klientów, komunikowania wartości przedsięwzięć wszystkich pracowników w organizacji, spełniania właściwej funkcji służącej przekazaniu wartości, monitorowania wartości aktualne dostarczanych na rynek. Zarządzanie jakością totalną czyli Total Quality Management-proces w organizacji którego celem rynkowym jest wzrost konkurencyjności i rentowności firmy. Na drodze do tego celu konieczne jest wsparcie i zaangażowania pracowników. Jest Filozofią zarządzania, a zarazem zbiorem metod i narzedzi,ale podlegają zmianom wznoszonym przez przedsiębiorstwa. Etapy wdrażania:określenie strategii,polityki,planów; analiza poziomu jakości w organizacji;stosowanie zasad aktywnego uczesnictwa i zaangżaowania procników;wykorzystywanie metod statystycznej kontroli;zmiany w kulturze organiacyjnej.TQM jest to powiem podejście opierające się na zasadach stosowanych wobec człowieka takich jak:dla ludzi ważne jest docenianie ich osiągnięć, potrzeby i odczucia są częścią ludzkich doświadczeń,osiągnięcia grupy to efekt grupowych zobo.,które tworzą poczucie przynależności; sukces tworzy sukces,.Cechy biurokracji:ogólne obezosobowe przepisy podstawą wszelkich działań; system przyjęć do pracy, awansów i karier; zaada hierarchii urzędowej;zasada kompetencji;zasada dokumentacji. Wg.Webera jest nie tylko idealnym typem instytucji ale także sposobem sprawowania władzy organizacynej.3typy prawomocnej władzy organizacynej: 1.charyzmatyczna=przekonania o wyjątkowości osoby sprawującej władze oraz o prawomocności porządku objawionego przez tę osobę,2.tradycjonalną=przekonanie o trwałości odwiecznego porządku i prawomocności władzy, która jest na nim oparta.3.racjonalną-władza oparta na przesłankach racjonalnych, przekonania o legalności norm prawnych i o uprawnieniu osób sprawujących władzę na mocy tych norm do wydawania poleceń.Jedynie władza racjonalna może być podstawą funkcjonowania współczesnych organizacji gł. Elementy tego nurtu: stosunki między ludźmi w firmie powinny być ustalone formalnie,w stosunku między dwiema osobami powinna dominować więź liniowa, w organizacji muszą istnieć także więzi funkcjonalne i doradcze., stanowisko pracownik powinien mieć na piśmie. s.cicha-umowa na mocy,której kontrahent wnosi wkład majątkowy na rzecz innego, prowadzącego przed.w zamian za udziały w zyskachs.jawna-bezpoś. udział i zaangażowanie wspólników w przedsięb.odpowiedzialnośc współ.jest pełna i solidna.Nazwa tworzy się z nazwisk.Nie ma osobowości prawnej lecz może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania a także pozywać i być pozwaną. s.komandytowa- komandytariusz- odpowiada za zob.spół.całym majątkiem, komandytarium- odpowiada z ograniczeniem. Umowa pisemna,akt notarialny, wpisana do rejestru handlowego.Sp.z.o.o.- sp.kapitałowa, wynika to z przepisów kodeksu handlowego nakazującego podział kapitału na udziały. Współnicy nie odpowiadają za zob. sp. Osobiście, a decyzje zapadają większością głosów, ale głosy zależą od udziałów. Sp. Ma osobowość prawną i reprezentuje ją zarząd, siedzibą jest miejsce działania.Jednoosobowa sp.zoo- ograniczenie odpowiedzialności wspólnika za zob.do majątku spółki, uniezależnienie od majątku osobistego właściciela poprzez osobowość prawną spółki, uzyskanie większej swobody działania poprzez przystosowanie do określonych praw.Sp.akcyjna- należy do spółek prawa handlowego. Zaletą jest możliwość łączenia kapitału wielu osób. Etapy tworzenia:przyjęcie statusu, zebranie kapitału akcyjnego, zawiązanie spółki,rejestracja spółki.Sp. Z udziałem zagranicznym- inwestowanie w kraju przez osoby zagraniczne podlega prawu polskiemu. Gł. Regulacje prawne są w ustawie o spółkach z udziałem zagranicznym. Spółdzielnie tworzone w oparciu i prawo spółdzielcze. Dowolne i samorządne znaczenie min.10 osób fizycznych lub 3 prawne o zmiennym składzie osobowym, zmiennym funduszu udziałowym. Podstawą jest statut uchwalony przez członków założycieli. Ma osobowość prawną.
|
Wysyłam jeszcze raz bo tam drobne literówki są.
Planowanie zagosdpo.turystycznego:Zdaniem S.Williamsa są 3 zasady koncepcyjne tak aby elementy zagospo. turys.i ruchu turys.nie wpły- wały negatywnie na środ.grog.:1.strefowanie przestrzenne,2.koncepcja- rozposzenia ruchu turys, 3.ograniczenie dostępności. W Kanadzie jest 5 stref pod względem turys.użytkowania parków naradowych:strefa 1-tereny szczególnie chronione,strefa2-obszary nie dotknięte działalnością człowieka, strefa 3-tereny uznane za mające cechy środ.przyrod., strefa4-tereny na cele turystyczno-rekreacyjne,strefa 5-oszary na których są zlokalizowane urządzenia związane z funcjonowaniem parku narodowego. W parkach narodowych Korei Południowej:strefa ochrony przyrody,strefa ochrony środowiska,strefę osodnictwa,infrastuktury turystycznej. Strefa A-tereny zielone nie mniej niż 65%, zlokalizowane lub planowane zakłady lecznictwa uzdrowiskowego i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego, a także inne obiekty służące lecznictwu uzdrowiskowemu lub obsłudze pacjenta lub turysty.Strefa B- tereny zielone nie mniej niż 50% obejmuje obszar przyległy do strefy A i stanowiący jest otoczenie, które jest przeznaczony dla niemających negatywnego wpływu na właściwości lecznicze uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej, obiektów usługowych, turysty.Strefa C tereny zielone nie mniej niż 45%, obejmuję obszar przyległy do strefy B i stanowiący jej otoczenie oraz obszar mający wpływ na zachowanie walorów krajobrazowych i klimatycznych. Benchmarking-w latach 80 XX w., jest to proces polegający na doskonaleniu efektywności własnej organizacji poprzez identyfikowanie, analizowanie,adaptowanie i wdrażanie rozwiązań stosowanych przez najbardziej efektywne organizacje na świecie. Jest jednym z filarów organizacji uczącej się, ponieważ zachęca ludzi do podpatrywania innych i uczenia się od nich.Jest niezbędny w firmach które chcą skutecznie wdrażać zarządzania jakością bez ryzyka popełnienia błędu. Działanie etapowe:1.ustaleniu co będzie przedmiotem porównań, a także określeniu jakie informacje chce się uzyskać w wyniku porównania.2. ustaleniu jaka instytucja służy jako źródło porówna, należy również uzyskać zgodę instytucji, do której ma być porównywana firma. 3. Określeniu rodzaju i sposobów pozyskania info.4,analizie zebranych danych, wskazaniu podobieństw,róznic i przyczyn rozpieżności,5.wyprowaniu nowej propozycji rozwiązań w celu doskonalenia. Analiza otoczenia konkutnrncyjnego firmy:model 5 sił opracowany przez Portera. Wg.niego sektor zdefiniowany jako grupa firm wytwarzających wyroby zbliżone formą, zaspokajających te same potrzebny i będące względem siebie substytutami. Stan i intensywność konkurencji w otoczeniu konkurencyjnym przed.zależy od 5 pods.sił: 1.siła oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przed.sektora,2.siłą oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przed.sektora3. natężenia walki konkurencyjnej wew.sektora,4.groźby pojawienia się nowych produktów.5.nowych substytutów[2000] Marketing jest procesem do:definiowania rynków,określenia potrzeby grup konsumentów, określa wartości przedsięwzięcia zaspokajającego potrzeby klientów, komunikowania wartości przedsięwzięć wszystkich pracowników w organizacji, spełniania właściwej funkcji służącej przekazaniu wartości, monitorowania wartości aktualne dostarczanych na rynek. Zarządzanie jakością totalną czyli Total Quality Management-proces w organizacji którego celem rynkowym jest wzrost konkurencyjności i rentowności firmy. Na drodze do tego celu konieczne jest wsparcie i zaangażowania pracowników. Jest Filozofią zarządzania, a zarazem zbiorem metod i narzedzi,ale podlegają zmianom wznoszonym przez przedsiębiorstwa. Etapy wdrażania:określenie strategii,polityki,planów; analiza poziomu jakości w organizacji;stosowanie zasad aktywnego uczesnictwa i zaangżaowania procników;wykorzystywanie metod statystycznej kontroli;zmiany w kulturze organiacyjnej.TQM jest to powiem podejście opierające się na zasadach stosowanych wobec człowieka takich jak:dla ludzi ważne jest docenianie ich osiągnięć, potrzeby i odczucia są częścią ludzkich doświadczeń,osiągnięcia grupy to efekt grupowych zobo.,które tworzą poczucie przynależności; sukces tworzy sukces,.Cechy biurokracji:ogólne obezosobowe przepisy podstawą wszelkich działań; system przyjęć do pracy, awansów i karier; zaada hierarchii urzędowej;zasada kompetencji;zasada dokumentacji. Wg.Webera jest nie tylko idealnym typem instytucji ale także sposobem sprawowania władzy organizacynej.3typy prawomocnej władzy organizacynej: 1.charyzmatyczna=przekonania o wyjątkowości osoby sprawującej władze oraz o prawomocności porządku objawionego przez tę osobę,2.tradycjonalną=przekonanie o trwałości odwiecznego porządku i prawomocności władzy, która jest na nim oparta.3.racjonalną-władza oparta na przesłankach racjonalnych, przekonania o legalności norm prawnych i o uprawnieniu osób sprawujących władzę na mocy tych norm do wydawania poleceń.Jedynie władza racjonalna może być podstawą funkcjonowania współczesnych organizacji gł. Elementy tego nurtu: stosunki między ludźmi w firmie powinny być ustalone formalnie,w stosunku między dwiema osobami powinna dominować więź liniowa, w organizacji muszą istnieć także więzi funkcjonalne i doradcze., stanowisko pracownik powinien mieć na piśmie. s.cicha-umowa na mocy,której kontrahent wnosi wkład majątkowy na rzecz innego, prowadzącego przed.w zamian za udziały w zyskachs.jawna-bezpoś. udział i zaangażowanie wspólników w przedsięb.odpowiedzialnośc współ.jest pełna i solidna.Nazwa tworzy się z nazwisk.Nie ma osobowości prawnej lecz może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania a także pozywać i być pozwaną. s.komandytowa- komandytariusz- odpowiada za zob.spół.całym majątkiem, komandytarium- odpowiada z ograniczeniem. Umowa pisemna,akt notarialny, wpisana do rejestru handlowego.Sp.z.o.o.- sp.kapitałowa, wynika to z przepisów kodeksu handlowego nakazującego podział kapitału na udziały. Współnicy nie odpowiadają za zob. sp. Osobiście, a decyzje zapadają większością głosów, ale głosy zależą od udziałów. Sp. Ma osobowość prawną i reprezentuje ją zarząd, siedzibą jest miejsce działania.Jednoosobowa sp.zoo- ograniczenie odpowiedzialności wspólnika za zob.do majątku spółki, uniezależnienie od majątku osobistego właściciela poprzez osobowość prawną spółki, uzyskanie większej swobody działania poprzez przystosowanie do określonych praw.Sp.akcyjna- należy do spółek prawa handlowego. Zaletą jest możliwość łączenia kapitału wielu osób. Etapy tworzenia:przyjęcie statusu, zebranie kapitału akcyjnego, zawiązanie spółki,rejestracja spółki.Sp. Z udziałem zagranicznym- inwestowanie w kraju przez osoby zagraniczne podlega prawu polskiemu. Gł. Regulacje prawne są w ustawie o spółkach z udziałem zagranicznym. Spółdzielnie tworzone w oparciu i prawo spółdzielcze. Dowolne i samorządne znaczenie min.10 osób fizycznych lub 3 prawne o zmiennym składzie osobowym, zmiennym funduszu udziałowym. Podstawą jest statut uchwalony przez członków założycieli. Ma osobowość prawną.
|